maandag 20 februari 2012

XII | Connemara [ireland]

 
[distilleerderij] Cooley

 Peated Single Malt     Aged 12 Years        Cask Strength      
[leeftijd] -         [leeftijd] 12 yo     [leeftijd] -
   [vaten] Bourbon      [vaten] Bourbon      [vaten] Bourbon
 [alcohol] 40%        [alcohol] 40%        [alcohol] 57.9%
 [oordeel] 76 punten  [oordeel] 80 punten  [oordeel] 83 punten



Drie in één proef. En wel van hetzelfde merk, Connemara. Ik ging op vakantie met mijn gezin en kwam er op Schiphol achter dat ik geen borrel bij me had. Gelukkig is er op Schiphol genoeg te krijgen en kocht ik drie miniflesjes Connemara in een klein doosje met een mooi maltglas. Voor elf euro of zo. Geen geld!

De Connemara onderscheid zich van de andere Ierse whiskeys door vooral heel erg Schots te zijn: er wordt gebruik gemaakt van turf het eesten en er wordt twee keer gedistilleerd. Typisch Schots dus.

[Peated Single Malt]
De kleur is licht strogeel, redelijk bleek. In de geur hangt die kenmerkende turf, maar ook wat fruitigs en bloemigs. In de geur niet echt heel zwaar. De smaak heeft wat meer smoel: een gebalanceerde smaak met honing, mout en fruitige tonen. Wel is hij heel zacht van smaak. Een drup water leidt niet tot verandering van geur of smaak. In de afdronk ook weer de lichte zoetige tonen van de honing en mout. De smaak blijft niet heel lang hangen. 

[Aged 12 Years]
Ook deze whiskey heeft een bleke kleur. Ook hier weer die turflucht, maar ook vanille en een lichte kruidigheid. Bij het proeven komen de kruiden duidelijk naar voren. Een drupje water zorgt ervoor dat ik de alcohol ruik en dat vind ik raar. De smaak verandert nauwelijks. Iets meer vanille, maar niet schokkend. De afdronk is zacht en lang. Anders dan de Peated

[Cask Strength]
De kleur is iets donkerder dan de hierboven beschreven whiskeys, mooier ook naar mijn mening. Whisk(e)y mag van mij flink wat kleur hebben, of dat nou door karamelisatie komt of niet, maakt me niet uit. In de geur hangt wat minder de rook, maar juist wat meer tonen van fruit. Ik denk aan peer. Bijna 58% alcohol, dus dat zal wel aankomen: Dat valt reuze mee. De whiskey is vrij zacht. Hier komt wél de mout duidelijk naar voren. En dat verdringt andere tonen. Tonen die wel tevoorschijn komen na een drupje water. Dan is de whiskey veel vriendelijker en laat hij meer zien cq. proeven, bijvoorbeeld kruiden en noten. De afdronk is prima, die blijft lekker lang hangen. 



[Peated Single Malt] [Aged 12 Years]      [Cask Strength]
  [kleur] 18           [kleur] 18           [kleur] 20
   [geur] 19            [geur] 21            [geur] 20
  [smaak] 22           [smaak] 21           [smaak] 21
[afdronk] 17         [afdronk] 20         [afdronk] 22

Geen opmerkingen:

Een reactie posten